MijnWand voor JouwWand, maar MijnWand is er ook voor jou

Abdi Ali, 37 jaar en mede-eigenaar van MijnWandontwerpt geometrische wandrekken van lokale producten. Innovatief, duurzaam en betaalbaar zijn de kernwoorden van de onderneming die van eiken planken en betonstaal unieke, handgemaakte wandrekken maakt. De slogan MijnWand voor JouwWand maakt duidelijk dat de wandrekken passen bij ieder interieur of dit nu modern, Scandinavisch of zwart-wit is.

Daarnaast is MijnWand een sociale onderneming. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, waar Abdi er zelf ooit een van was, krijgen er de kans zich te ontwikkelen. “We helpen deze mensen om hun eigen kracht en passie te vinden en hopen ze een opstapje te bieden naar de volgende fase in hun leven.”

Van vluchteling, via schuldhulpverlening naar een eigen bedrijf waarin Abdi anderen helpt

Abdi’s leven ging, zacht gezegd, niet over rozen. Zo vluchtte hij als elf jarige jongen voor de oorlog in Somalië en kwam hij, enige tijd na de start van zijn eerste bedrijf, in de schuldhulpverlening terecht, maar hij is en blijft positief en toekomstgericht.

In 2017 volgde Abdi een werknemerstraject waarbij hij, geholpen door de eigenaar, MijnWand mocht opbouwen. “Vorig jaar gaf ik bij de arbeidsdeskundige van het UWV aan dat ik graag als zelfstandige verder wilde, om precies te zijn als mede-eigenaar van MijnWand. Ik mocht toen tot mijn blijdschap een ondernemerstraject volgen.”

Vorig jaar startte zijn traject bij MKB-support en sinds februari dit jaar mag Abdi zich mede-eigenaar van MijnWand noemen. Hij is trots op zijn bedrijf dat wandrekken verkoopt en waarmee hij, zoals gezegd, mensen, met name jongeren, een kans biedt om te groeien, om hun plek in de samenleving te vinden.

mijnwand-product

Abdi ziet ondernemerscoach Luc een beetje als grote broer

Via het ondernemerstraject van het UWV kwam Abdi bij MKB-support terecht. Daar trof hij ondernemerscoach Luc en Abdi is daar zeer dankbaar voor. Hij spreekt Luc ongeveer eens per maand en die gesprekken zijn heel waardevol voor Abdi. Luc is een mentor voor hem, hij kan met hem sparren. “Luc steunt en begeleidt mij, kijkt met mij mee. Hij geeft mij wat ik nodig heb, maar stippelt niet mijn pad uit. Dat maakt hem als coach heel waardevol. Ik ben een soort ‘grote broer’ voor anderen en Luc is dit een beetje voor mij.”

Zelfstandig ondernemerschap past Abdi als een tweede huid

Abdi komt uit een ondernemersfamilie. “Mijn vader is ondernemer, mijn moeder is ondernemer, mijn hele familie is ondernemer. Mijn broers zijn over de hele wereld verspreid en hebben allemaal een eigen bedrijf. Iedereen heeft of een eigen vrachtwagen of een eigen taxi of leidt een eigen onderneming. In Somalië groeien we op met een ondernemersmentaliteit, wij kennen het concept werknemer-zijn niet, het past ook niet zo bij mij. Ik kan er niet goed tegen als iemand mij vertelt wat ik moet doen en hoe ik dat moet doen. Ik wil het zelf doen, ik wil ontwikkelen, ik wil ondernemen, ik wil risico nemen en dat kan niet als je voor een ander werkt. Het is hard werken, je moet het vertrouwen krijgen van anderen, maar ik geniet van wat ik bereik. Ik voel me gezegend.”

Door het vertrouwen dat hij krijgt van de arbeidsdeskundige van het UWV en met de begeleiding van Luc ziet Abdi de toekomst zonnig in.

Abdi’s tips voor startende ondernemers:

• Iedereen is anders, doe het daarom op je eigen manier.
  • Geniet van het proces. Niet alleen het eindresultaat is bepalend, ook hoe je daar komt.
  • Doe het gewoon. Er gaan dingen niet goed, maar leer van je fouten, dan gaat het uiteindelijk wel goed.