Zelfstandig onderneemster, en eigenaar van Love Your Brain, Mirella Flinterman mag met recht een ervaringsdeskundige genoemd worden. Tot twee keer kreeg ze te maken met niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Hierover zegt Mirella: “Op mijn eenentwintigste verjaardag liep ik een hersenkneuzing op door een val van een trap en in 2018 heb ik door een skiongeluk hersenletsel opgelopen.” Twee keer doorliep ze een revalidatietraject voor haar NAH en nu coacht Mirella met Love Your Brain als ervaringsdeskundige liefdevol anderen.

Liefde voor je brein

De liefde voor je brein staat symbool voor de kracht van kwetsbaarheid, de kwaliteiten van ons brein en het ruimte geven aan zelfcompassie.

Aandacht, compassie en kwetsbaarheid zijn belangrijke waarden tijdens haar coaching. Mirella zegt: “Ik gun het anderen om zich te richten op wat wel mogelijk is en minder aandacht te geven aan wat niet meer lukt. Je mindset is daarin heel belangrijk.”

reflectiekaarten-zand-1

Haar achtergrond kan ze goed inzetten in haar coachingspraktijk

Mirella is universitair geschoold als bestuurskundige. Ze heeft twintig jaar ervaring in het onderwijs en leerde daar onder andere dat er een klik moet zijn en dat humor en aansluiting bij je doelgroep heel belangrijk is. Naast het lesgeven ontwikkelde Mirella lesmateriaal en begeleidde ze stages. Daarvoor legde ze onder andere stagebezoeken af. Haar onderwijservaring gebruikt ze nu bij het coachen van mensen en het ontwikkelen van materialen en opdrachten.

Reflectiekaarten

Toen Mirella net voor zichzelf begon, moest ze nog heel rustig aan doen. Ze kon zich maar kort focussen. In die periode maakte ze een set van 52 reflectiekaarten.

“Ik had een doel, kon mijn creativiteit kwijt, ik hou van schrijven en vond het leuk om over de teksten, die ik bij de kaarten schreef, na te denken en ik kon de foto’s die ik maakte tijdens mijn wandelingen gebruiken voor een tastbaar product. De kaarten kunnen worden ingezet om met behulp van de beelden je wens, twijfel of verwachting makkelijker uit te spreken.”

Mirella gebruikt haar kaarten tijdens coachsessies en ze verkoopt de sets via haar website.

Je hoeft het niet alleen te doen

Tijdens het opzetten van Love Your Brain had Mirella behoefte aan een sparringpartner en luisterend oor. Bij MKB-support trof ze ondernemerscoach Alex Goûtier. Met hem kon ze sparren over haar bedrijfsvoering.

Alex helpt haar de diensten die ze aanbiedt, uit te breiden én te specificeren. Zo geeft Mirella naast individuele coaching aan mensen met NAH nu ook mindfulnesstrainingen aan mensen zonder NAH en heeft ze getest hoe het online begeleiden van een groep coachees haar bevalt. Hierbij houdt ze steeds haar eigen belastbaarheid in acht.

Daarnaast bekijken Alex en Mirella samen hoe Mirella in contact kan komen met meer potentiële coachees. Binnenkort zal Mirella Love Your Brain dan ook aanmelden bij UWV-zakelijk en daar haar diensten aanbieden voor mensen die ziek zijn uitgevallen met NAH.

Tools van MKB-support

Tijdens het traject met MKB-support, wat Mirella dit jaar afrondt, heeft ze gebruik gemaakt van een aantal van de tools die MKB-support biedt.

Zo vulde ze samen met Alex het online-ondernemersplan en het Lean Canvas-model in. Daarin kom je tot de kern van je bedrijf. Daarnaast deed ze een ondernemerstest om haar sterke en zwakke ondernemersvaardigheden in beeld te brengen. Zijzelf vulde de test in, maar ook mensen die haar op werk- en privégebied goed kennen, vulden de vragenlijst over haar in. Mirella vond het niet confronterend, soms was het herkenbaar en soms een eyeopener en het was interessant om erachter te komen hoe anderen haar zagen.

Waarom zelfstandig ondernemerschap?

Mirella had al langer de wens om als zelfstandige aan de slag te gaan en terugkeren in haar functie was erg lastig. Mirella zegt daarover: “Op mijn werk waren veel prikkels, onder andere door het werken in kantoortuinen, de studenten die extra aandacht vroegen en het bijwonen van de vele overleggen. Dit was het moment de stap te zetten en te kijken of zelfstandig ondernemerschap bij me past.”

Tot nu toe past het eigen baas zijn heel goed bij Mirella. Ze kan haar eigen werktijden bepalen en rust inplannen wanneer ze dat nodig heeft. Dat zorgt ervoor dat ze rekening kan houden met haar belastbaarheid.

Leercurve

Wat Mirella nog moeilijk vindt, is het teleurstellen van mensen. Soms kun je iets niet doen omdat het niet past, niet bij jou, niet in je planning of anderszins. Een andere valkuil is dat ze alles goed wil doen, daardoor overvraagt ze soms zichzelf. Gelukkig is bij beide valkuilen een leercurve zichtbaar en zit het ondernemerschap Mirella als gegoten.

Mirella’s tips voor andere startende ondernemers:

• Zoek het contact met anderen, zowel met mede-ondernemers als je doelgroep, en ga een open gesprek aan. Je kunt veel van ze leren.
  • Je hoeft geen gelikte verkoper te zijn om je dienst of product te verkopen. Kom in contact en onderzoek waar mensen behoefte aan hebben. Als er een klik is, komt de opdracht of aankoop vanzelf.

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.