Mensen helpen is het mooiste wat er is!

Andrea Bonvanie is eigenaar van BONVANIE & CO. Haar specialiteit is coaching van mensen die dreigen vast te lopen of zijn vastgelopen in hun werk. Dit doet ze door mensen een ontdekkingstocht te laten maken naar zichzelf, ze geeft hun inzicht in de verschillende niveaus waarop ze functioneren.

Om mensen in beweging te krijgen, maakt ze gebruik van haar creativiteit, humor en kleur en van haar positieve instelling.

Doordat ze mensen laat groeien, gaan ze beter functioneren in hun werk, wat uitval voorkomt. Iets wat in een tijd van personeelsschaarste erg belangrijk is. Ze omschrijft het zelf als volgt: “Het mooiste wat er is, is mensen en bedrijven helpen!”

Zoektocht naar ondernemerscoach brengt Andrea bij MKB-support

“Ik coach al jaren mensen.” Dat deed ze altijd in loondienst. “Maar nadat ik door het oog van de naald was gekropen en daar fysieke beperkingen aan overhield, besloot ik te onderzoeken wat ik wel kon.” Andrea voerde gesprekken met verschillende ondernemers en kwam erachter dat veel bedrijven worstelen met personeelsleden die bore-out of burn-out raken. “Dat veroorzaakt onnodige kosten. Toen dacht ik, daar kan ik iets mee!”

Andrea ging op zoek naar een ondernemerscoach om haar te helpen bij het starten van haar bedrijf. “Op de website van MKB-support zag ik een filmpje van Luc Vermeulen. Ik voelde direct een klik en had goede verhalen gehoord.”

De startfase als zelfstandig ondernemer
Andrea krijgt energie van dingen creëren en proberen. Ze had nog nooit een website gebouwd. “Maar zoals Pipi Langkous al zei: ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.’ Ik ging aan de slag met de website van BONVANIE & CO, en hoe!”

Soms was het ook lastig. “Ik ben iemand met veel ideeën, mijn creativiteit is een waardevolle hulpbron. Daarentegen wil mijn hoofd meer dan mijn lijf aankan. Samen met Luc heb ik focus aangebracht. Wat is haalbaar en wat niet.” Daarnaast ondersteunde Luc Andrea bij de technische kant van het opbouwen van haar bedrijf. “Luc is een sparringpartner gebleken die mij in mijn waarde laat.”

Ze heeft inmiddels meerdere opdrachten. Daar is Andrea blij mee, want “als beginnend ondernemer steek je veel privégeld in je bedrijf”.

Lean Canvas Model voor inzicht in je eigen bedrijf

MKB-support biedt meerdere tools om de start als zelfstandig ondernemer te ondersteunen. Andrea maakte gebruik van het Lean Canvas Model. Dit is een model waarin je je businessplan samenvat.

Je kijkt specifiek naar wat voor dienst of product je aanbiedt. Wat is het klantprobleem dat jij met jouw onderneming wil oplossen?

Met de hulp van Luc vult Andrea het model in. “Het nuttig om overzicht en inzicht te krijgen in wat ik met mijn bedrijf wil bieden.”

Net als bijna alles in het leven heeft zelfstandig ondernemerschap voor- en nadelen

“Het ondernemerschap past goed bij mij als persoon, omdat ik enthousiast, creatief, verbindend en positief ben. Ik kan mijn eigen uren indelen en verspreiden over de week. Dat past bij mij.”

Het runnen van haar bedrijf, vooral het vinden van klanten, is een punt van aandacht: “Een bedrijf technisch opstarten is één ding, maar een bedrijf onderhouden, is een ander ding. Als beginnend ondernemer is acquisitie voor mij het lastigst. Als bedrijf heb je nog geen naam gemaakt.”

Ze heeft dan ook een belangrijke tip, vooral voor gemeenten en het UWV: “Help startende ondernemers met het opbouwen van de naamsbekendheid en referenties. Gun hun een of meerdere opdrachten.” Zo bied je ze een mooie kans.

Andrea’s tip voor startende ondernemers:

• Start een bedrijf op dat bij je past en waar je blij van wordt. Dat geeft je de meeste energie en dat heb je nodig om jouw bedrijf succesvol te laten zijn. Blijf vooral jezelf… en onderschat het niet. Een bedrijf is “a way of living”!